Motie Invoering Ja-Ja sticker

ja-ja stickerwoensdag 28 februari 2018 19:35

Op 1 maart 2018 dient de ChristenUnie de motie "Invoering van de Ja-Ja sticker" in.
We vragen het college om onderzoek te doen naar de mogelijkheid tot invoering van een ja-ja sticker. Dat betekend dat inwoners alleen nog ongeadresseerd reclame drukwerk zullen ontvangen mét een sticker.

De Raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 1 maart 2018

Motie Invoering van de ja-ja sticker

Constaterende dat:

• een huishouden gemiddeld per jaar 34 kilo ongeadresseerd drukwerk ontvangt;

• er momenteel in Vlissingen gewerkt wordt met een opt-out systeem als het gaat om ongeadresseerd huis-aan-huisdrukwerk. Dit wil zeggen dat een huishouden het ongeadresseerde drukwerk ontvangt, mits er op de brievenbus staat aangegeven dergelijke post niet te willen ontvangen door een nee /nee-sticker of nee / ja-sticker;

• het voorkomen van (papier)afval duurzamer en daardoor wenselijker is dan achteraf te moeten scheiden en recyclen;

• een opt-in systeem een effectieve manier is om de jaarlijkse kilo’s aan papierafval te verminderen;

• de gemeente Amsterdam sinds januari 2018 dit systeem al heeft ingevoerd;

• Vlissingen de ambitie heeft een duurzame stad te worden;

• de duurzame keuze die bewoners willen maken nu nog de meeste inspanning vraagt, als bewoners geen ongeadresseerd drukwerk willen ontvangen moeten zij hier zelf een inspanning voor leveren;

• veel bewoners die niet zitten te wachten op ongeadresseerd drukwerk dit ongelezen bij het oud papier doen;

• er door een ja / ja-sticker niet alleen minder papier wordt verbruikt, maar daarmee ook minder inkt voor het drukwerk en minder brandstof voor de verspreiding en de afvalverwerking;

Verzoekt het college:

• onderzoek te doen naar de invoering van het systeem met een ja / ja-sticker in Vlissingen, zoals dat eerder in Amsterdam, Den Haag en Utrecht is gedaan;

• en de raad hier voor 1 juli 2018 over te informeren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Raadslid: Coen van Dalen

Steunfractie: Margreet Kodde