Motie Operatie Steenbreek

Operatie-Steenbreek-logo

Door ons ingediende Motie voor de raadsvergadering van donderdag 1 maart 2018.
Operatie Steenbreek is een landelijk initiatief voor vergroening van de steden.
De ChristenUnie wil dat de gemeente hierin het goede voorbeeld geeft en waar mogelijk kiest voor meer groen en ontstening in de openbare ruimte.

De Raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 1 maart 2018

Onderwerp: Operatie Steenbreek

Samen voor meer groen in de buurt!

We zijn eraan gewend geraakt om onze leefomgeving totaal naar ons gemak in te richten. Niet iedereen is zich er echter van bewust dat hierdoor nogal wat negatieve gevolgen ontstaan. Te veel bestrating in onze tuinen zorgt voor problemen tijdens hoosbuien en aanhoudende droogte, vermindering van biodiversiteit en zorgt voor opwarming van de stad. Samen stappen zetten om te vergroenen heeft dan ook heel veel voordelen. Met Operatie Steenbreek willen wij iedereen in Nederland enthousiasmeren om de tuin te vergroenen. Samen kunnen we het verschil maken en zorgen voor een klimaatbestendige en gezonde samenleving!

overwegende dat:

• groen in de stad goed is voor de gezondheid van de inwoners, voor verkoeling, luchtkwaliteit en biodiversiteit;

• te veel bestrating (in onze tuinen) zorgt voor problemen tijdens hoosbuien door klimaatsverandering lijken deze hoosbuien vaker voor te gaan komen en dat ook Vlissingen zich hier op moet voorbereiden.

• te veel bestrating zorgt voor vermindering van biodiversiteit;

• te veel bestrating zorgt voor opwarming van de stad;

• operatie Steenbreek een landelijke campagne is waarbij diverse gemeenten zijn aangesloten, met als doel inwoners te stimuleren en te inspireren om hun tuinen groener in te richten;

van mening dat:

• de gemeente een voorbeeldfunctie heeft

• gezamenlijk stappen zetten om te vergroenen voordelen heeft; we kunnen samen het verschil maken; we samen kunnen zorgen voor een klimaatbestendige en gezonde samenleving én leefomgeving

Verzoekt het college om:

• als gemeente het goede voorbeeld te geven en waar mogelijk te kiezen voor groen in de openbare ruimte en waar mogelijk te zorgen voor ontstening.

• samen te werken met inwoners en organisaties in Middelburg en hen actief te informeren en te ondersteunen, zodat zoveel mogelijk groen in stand blijft en steen vervangen wordt door groen.

• ook inwoners hierbij te betrekken die geen tuin hebben, door bijvoorbeeld het plaatsen van planten op het balkon en het onderhoud van gemeenschappelijk groen, een bijdrage kunnen leveren;

• zich aan te sluiten bij Operatie Steenbreek.

• Inzichtelijk te maken welke stappen de gemeente kan zetten in het kader van Steenbreek met de daarbij behorende kosten.

• de kosten van € 2.500 per jaar voor dit jaar te dekken uit de post onvoorzien en daarna mee te nemen in de kadernota; en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de ChristenUnie,                                                         Coen van Dalen

Reacties op 'Motie Operatie Steenbreek'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.