Schrappen van intercity Amsterdam - Brussel (PZC)
Provinciale Zeeuwse Courant door Jeffrey Kutterink 30 september 2011
Dat vinden de ChristenUnie en de PvdA in de Tweede Kamer.
Ze eisen opheldering van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Die schreef vorige week aan de Tweede Kamer dat er op korte termijn geen intercitytrein komt tussen Roosendaal en Antwerpen. Dat betekent dat er vanaf 11 december nog maar één stoptrein per uur rijdt tussen Brabant en België. Nu rijden tussen Roosendaal en Antwerpen nog een intercity en een stoptrein. Door het schrappen van de intercity wordt de reistijd langer.
Reizigers moeten óf gebruikmaken van de stoptrein vanuit Roosendaal, óf omreizen via Rotterdam (en dan overstappen op de HSL).
Voormalig minister Camiel Eurlings had de Kamer nog beloofd dat de intercity pas zou verdwijnen als er een alternatief zou zijn. Maar dat alternatief – een hogesnelheidstrein (Fyra) die gaat van Amsterdam, via Breda, naar Brussel - rijdt dan nog niet.
De provincie Brabant heeft een brandbrief naar de minister gestuurd. ChristenUnie en PvdA in de Tweede Kamer hebben opheldering gevraagd. Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) vindt dat de Beneluxtrein niet mag verdwijnen voordat een HSL vanuit Breda naar Brussel rijdt.
Ook de PvdA vindt dat er een rechtstreekse intercity tussen Brabant en België moet blijven. "We willen weten of de minister echt haar stinkende best heeft gedaan", zegt Kamerlid Jacques Monasch. "Hoe vaker mensen moeten overstappen, hoe meer geld ze kwijt zijn en hoe langer de reis gaat duren, hoe eerder mensen weer in de auto stappen."